fbpx

Mit tudunk tenni válsághelyzetben vezetőként?

Mi a jó megoldás krízishelyzetben cégvezetőként?

Hogyan tudsz a legjobban kijönni a válságból? Hogyan tudsz nyerni ezután a helyzet után, ahelyett, hogy veszítenél és buknál rajta?

 Erről lesz szó ebben a cikkben. Tarts velem!

Most megosztom veled az elmúlt évek tapasztalatát válságkezelés témában.

Tudtad, hogy a kínai nyelvben a veszély és a lehetőség szó ugyanaz?

Nem véletlenül. Hiszen mi szabjuk meg a célját és az irányát is a gondolatainknak, rajtunk múlik, mit kezdünk az adott helyzettel az életünkben és a cégünkben.

Tehát ha van egy krízishelyzet, mint például most, az hogy te hogyan fogod fel és mit hozol ki belőle, mit látsz meg benne és merre irányítod a céged és a folyamatokat az egyes egyedül csak rajtad és a felkészültségeden múlik.

Itt ebben a témában is, ahogy eddig is mindig a fejlődést, az önképzést és a folyamatos önfejlesztést tartom a legfontosabbnak. Hiszen egyikünk sem úgy születik, hogy egy válságot jól tud kezelni, egy krízist jól meg tud oldani.

Ezt vagy jól elsajátítjuk a környezetünktől, vagy megtanuljuk saját tapasztalat által, avagy tanulunk róla és megelőzzük a kialakuló problémákat azáltal, hogy eléjük megyünk.

Én azt gondolom, hogy ezek közül a megoldási lehetőségek közül mind jó lehet.
Vagy ezeket kombinálhatjuk is.
Ebben az esetben nagyon szépen tudjuk kezelni majd a kialakult kríziseket és veszélyhelyzeteket az életünkben.

Brian Tracy egyik könyvében olvastam, hogy három havonta törvényszerűen lesz valamilyen krízis az életedben. Éppen ezért nagyon fontos egyrészt, hogy felkészülj ezekre a törvényszerűen bekövetkező válsághelyzetekre, másrészt, hogy megelőzd ezeket.

Megelőzni pedig a tudás felhalmozásával, tapasztalat szerzésével, avagy a tapasztalat megosztásával is elsajátításával tudsz a leghatékonyabban.

Azt gondolom, – ebben a cikkemben is írtam erről– minden cég annyira lehet és lesz is sikeres, és életképes, amennyire a cég vezetőjének gondolatai és mindset-je sikeres és győztes. Éppen ezért nagyon fontosnak tartom cégvezetőként az önfejlesztést, és a stratégiai gondolkodásnak a fejlesztését.

Nézzük meg, hogy milyen területeken érdemes egy válsághelyzetben gondolkodnod és felkészülnöd a krízisre:

  • Az egyik a gazdaság és pénzügyek,
  • a másik a munkaerő és családi ügyek,
  • a harmadik pedig a marketing.

Nagyon fontos, hogy amikor beüt egy válsághelyzet, nagyon sok cégvezető bepánikol, és fejvesztve próbálja a tüzet oltani a cégében. Kapkod ide-oda, egy folyamatot sem visz végig, nem is gondolja át a teljes folyamatot stratégiailag, ezáltal lényegében még nagyobb krízist idéz elő a cég életében.

Roppant fontos, hogy válsághelyzetben hideg fejjel, nyugodtak tudjunk maradni. Gondoljuk át nagyobb perspektívából az aktuális helyzetet, még ha ez most elképzelhetetlennek is tűnik, vagy nagyon nehéz.

Mikor ezt átnéztük, nézzük meg melyek a legégetőbb kérdések és koncentráljunk arra, amit a legfontosabb megoldani.

Amikor ezek megvannak, a folyamat lehet hogy egy teljesen más mederben folytatódik tovább, attól függően, hogy milyen változtatásokat kellett eszközölni a cég életében. De az új megváltozott helyzetnek megfelelően gondoljuk át újra a céget, stratégiát és így lépésről-lépésre szépen ki tud bontakozni egy új irány.

Nagyon fontos a megújulási képesség, hogy tudjuk elengedni a múltat, hogy tudjuk elengedni a már nem működő folyamatokat, stratégiákat a cég életében.

Tudom, hogy ez nagyon nehéz.

Tudom, hogy egy több éves, vagy évtizedes jól bevált folyamatot, rendszert, vagy terméket, szolgáltatást elengedni nagyon nehéz tud lenni lelkileg, érzelmileg, anyagilag.

De a nagy célt kell szem előtt tartani, az pedig a cég túlélése, életben tartása és sikeressé tétele.

Az is fontos kérdés, hogy a válság pontosan mely területeket érinti.

Korábban beszéltünk arról, hogy lehet gazdasági, pénzügyi krízisek, munkatársi vagy családi ügyek és lehet marketing. Ezenkívül még nagyon sok téma van, de most nagyobb blokkokra osztva jó, ha tudjuk, hogy hol van a hiba és arra fókuszálunk.

Nagyon fontos képesség az is, hogy merjünk segítséget kérni, ha egyedül nem boldogulunk!

Ha valamilyen területen nincs meg a kellő szaktudásunk, nem vagyunk ebben kompetensek, merjünk segítséget kérni. Hiszen vannak olyan tapasztalt szakemberek, akik évek, évtizedek óta ebben a témában segítik a cégvezetőket és hatalmas tapasztalatot halmoztak fel a témában.

Sokkal jobb őket megfizetni, mint a saját kárunkon tanulni. Ráadásul, ha a cégünk jövője a tét, nem mindegy, hogy hazárdírozunk vele, vagy konkrét segítséget kapva pontosan tudjuk a forgatókönyvet egy válság pozitív végkimenetelével kapcsolatban.

  • Próbáljunk meg egy olyan válságkezelési stratégiát kidolgozni cégvezetőként, amit aztán átadva a munkatársainknak, ők azt hatékonyan, lépésről-lépésre meg fogják tudni csinálni.

Nagyon fontos véleményem szerint, hogy maradjunk pozitívak!

Hiszen ha a cégvezető borúsan látja a jövőt, pánikol, kétségbe esik, hitetlen, az alapvetően határozza meg a kollektíva hangulatát és kedvét. Ez pedig negatívan és pozitívan is befolyásolhatja a csapat hozzáállását mind a céghez, mind a munkához és a vezetőhöz.

Alapvető fontosságú, hogy maradjunk jókedvűek, bizakodóak, hittel teliek!  Bátorítsuk, motiváljuk a csapattársakat is!

Ezért rendkívül fontos cégvezetőként, hogy mentálisan és fizikálisan és érzelmileg is jól legyünk! Alapvető fontosságú vezetőként, hogy rendben kell lennünk. Mind a saját életünkben, mind a gondolkodásmódunkban.

 Ezért tartom első rangú fejlesztendő területnek az önfejlesztést cégvezetőként is.

Nekem az az egyik alapelvem, hogy amennyire jó ember valaki, annyira tud jó cégvezető lenni. Ha emberileg fejlesztem magam, önfejlesztést végzek önmagamon, jobb cégvezetővé is fogok válni ezzel egy időben.

Ezt nemcsak saját magamon tapasztalom, az évek alatt szépen kirajzolódtak a folyamatok, hanem a cégvezetők életében, szakmai sikereiben is, akikkel eddig volt szerencsém együttműködni, és végig kísérni a folyamataikat.

Másik nagyon fontos dolog, amire sok vezető nem figyel kellőképpen, az a kommunikáció.

Hiszen a  csapata tőle várja azt, hogy mutassa az utat, mutassa az irányt.

Ha begubózik, elzárkózik, nem kommunikál, várja a krízis végét, lezár, azzal megint azt sugallja és érezteti a csapattal, hogy nem tudja az irányt, nem tud biztos támaszt nyújtani a cég számára.

Az emberek bizalmát tudja így elveszíteni.

Fontos, hogy egy kialakult válsághelyzetben a vezető folyamatosan kommunikáljon! Hiszen a csapat úgyis látja, érzi és tudja hogy mi történik. Nagyon fontos hogy a cégvezető az első perctől kezdve kommunikálja ki az irányt, a változásokat. Azt, hogy mit tervez.

Ha még nem tudja, hogy mi lesz a stratégia, kommunikálja ki, hogy folyamatban van a szakembernek a bevonása. De ne legyenek kérdések a csapattagok fejében.

Ne legyen bizonytalanság, kétség az emberekben. Nagyon fontos a csapat bizalmának a megtartása, ez a cégvezető egyik legfontosabb alapja, amire építkezhet a későbbiekben.

Első körben ezeket a nézőpontokat érdemes átgondolnod egy válság, vagy krízishelyzet bekövetkeztekor. Ezeket a szempontokat jól átgondolva és jól végig vezetve rengeteg negatív dologtól tudod megmenteni a csapatodat és hatalmas előnnyel tudsz kijönni egy krízishelyzetből.

Más cégekkel és cégvezetőkkel szemben, akik akár pánikolnak, nem látják az irányt, nem kommunikálnak, elvesztik a csapat bizalmát. Maguk próbálják kitalálni a helyes irányt, ahelyett, hogy a cikkben már végigvitt lépéseket végiggondolnák és győztesen jönnének ki a válságból.

Sok sikert és kitartást kívánok a megvalósításhoz, és ha segítségre van szükséged, keress meg, kezdjük el a közös munkát!

Szólj hozzá!

Dobd fel a vállalkozásod

Üzleti tippek minden héten

Értesülj róluk elsőként!