Önszabotázs – Te is szabotálod magad a céljaid elérése előtt?

 

Önszabotázs: amikor önmagunk ellenségei vagyunk. 

A Te életedben is biztos volt már olyan élethelyzet, periódus, amikor elakadtál, megtorpantál.

Ilyenkor hajlamos lehetsz arra, hogy a környezetedben keresd a hibát, ahelyett, hogy magadba néznél. Pedig pontosan tudod, hogy te vagy az, aki saját magad útjában állsz. Az ilyen esetekben érdemes egy picit elgondolkodnod és ránézned arra, hogy valójában mi a helyzet.

Tudom, hogy nagyon nehéz felismerni azt, amikor szabotáljuk saját magunkat.

Saját tapasztalataim és az ügyfeleimmel végzett több éves közös munka alapján is egyetértek abban, hogy ez nem könnyű.  Viszont, ha elég bátor vagy és felismered, hatalmas előrelépést tudsz tenni a témában. Sőt, meg is tudod oldani, ha szeretnéd és úgy döntesz.

Szomorú amikor a környezetedből valaki szabotál téged, akár családi, akár baráti kapcsolatban, vagy akár egy ismeretlen ember áll a boldogságod útjában. Előfordul ilyen is.

De a legszomorúbb mégiscsak az, amikor Te saját magad vagy a saját boldogulásod útjában. Amikor tudatosan vagy tudat alatt, de saját magadat gáncsolod el a cél előtt. Elég sok ilyen esettel találkoztam munkám során. Ebben a cikkben megosztom veled bővebben is a tapasztalataimat és a lehetséges megoldásokat.

Az előző cikkemben pedig megmutatom, hogy melyek a felismerhető jelei annak, ha szabotálod magad.

önszabotázs

Honnan ismerheted fel, hogy szabotálod magad?

Nézzük csak! Sok mindenben szabotálhatjuk magunkat:

Szabotálhatjuk magunkat az egészségi állapotunk javításában, a munkánkban, a sportban, pénzügyeinkben, párkapcsolatunkban, az érzéseink és gondolataink kifejezésében, a szeretetünk kimutatásában. Abban hogy kiálljunk saját magunkért, hogy több időt töltsünk szeretteinkkel.

Hogy végre elkezdjük a rég kinézett könyv elolvasását vagy befejezését. Hogy időben felkeljünk, hogy ne késsünk el többet megbeszélt találkozókról, és még hosszan sorolhatnám a sort. Hogy végre elég fontosak legyünk saját magunknak, és azt az életet éljük, amit megérdemlünk, megálmodtunk magunknak, és amire már régóta vágyunk.

 

Tipikus példa – és ezzel rendszeresen találkozom az ügyfeleimmel végzett munka során –, amikor valakinek nagyon fontos találkozója, állásinterjúja van másnap korán reggel egy konkrét időpontban, és tudja, hogy pontosan ott kell lennie. Fel kell készülnie, toppon kell lennie.

Tudja, hogy ez egy mérföldkő az életében, és sok mindent fog eldönteni ez a találkozás. Mégis belebújik a kisördög, és valamiért mégsem támogatja saját magát a folyamatban. Sőt, elgáncsolja magát. Úgy rendesen. Pont a sorsdöntő reggel előtti este elmegy el bulizni, késő estig fennmarad, túl sokáig nézi a kedvenc sorozatát vagy görget a közösségi médián.

A lényeg az, hogy túl későn fekszik le és másnap fáradtan, kimerülten és stresszesen kel fel vagy elalszik! Nem tudja azt a 100 %-ot nyújtani, amit szeretett volna. És mire gondol? – „Már megint megtörtént.”

Ilyenkor érdemes elgondolkodni és megnézni, hogy mi ennek az oka.

Az évek óta várt lehetőséget – valljuk be, mert ezzel kezdődik a megoldás iste magad baltázod el, tudatalatti minták hatására. Nem érted, hogy miért csinálod, magadat sem érted, mégis megteszed, újra és újra. Minden egyes alkalomnál, minden számodra fontos eseménynél.

Stresszes élet

Miért szabotálod magad akkor is, amikor nem akarod?

Dr. Ellen Hendriksen pszichológus a Scientific American című lapban közölt cikke szerint önszabotázsnak nevezünk minden olyan tettet, amivel a célunk elérését akadályozzuk.

Itt pedig nem a földtől teljesen elrugaszkodott dolgokról van szó, hanem teljesen reális elképzelésekről. Tudod, hogy valamit meg kell tenned, mégsem teszed meg. Halogatsz. Mismásolsz. Kitöltöd az időd mással, de az, ami a célodat segítené elő hetekig, hónapokig nem készül el.

Majd holnap elkezded. Holnapután. A „tökéletes időzítésre vársz.”

A baj tehát nem a meghatározott célokban van, hanem azzal a móddal, amellyel feléjük közelítünk. Lényegében saját magunkat lehetetlenítjük el ezzel a viselkedéssel. Ezt sokszor nem is észleljük, nem is látjuk. Mert vakok vagyunk mindannyian a saját mintáinkra.

Ide sorolhatom a párkapcsolati útvesztőket, a randizásokat, és azokat a viselkedési módokat, amelyekkel tönkre tesszük a párkapcsolatunkat, miközben az ideális kapcsolatról álmodozunk és vágyunk rá mindennél jobban.

Kathy Osborne tanácsadó és pszichoterapeuta azonban teljesen más megfogalmazásban néz az önszabotázsra. Ő gyűjtőfogalomként kezeli, és azt mondja, hogy azok a gondolatok, ítéletek és érzések, amelyekkel saját magunkat ítéljük el a saját életünkben és ezzel szabotáljuk magunkat lényegében.

Azzal, hogy nem szeretjük magunkat, degradáljuk, minősítjük, elítéljük magunkat, azzal szabotáljuk magunkat és ezáltal nem is fogjuk hozni azt a teljesítményt, mint amivel el tudnánk érni a céljainkat.

Kathy Osborne szerint az életünk során átélt traumák, csalódások vagy az elszenvedett elutasítás mind nyomot hagynak bennünk. Traumát okoznak, törést hoznak létre a lelkünkben és a fejlődésünkben, és ezért sérüléseket hordozunk magunkban.

Akár szerencsétlennek, nem szerethetőnek vagy nem elég jónak érezhetjük magunkat gyerekként, felnőttként.

(Amiről még lehet, hogy nem is hallottál, hogy ezeket az érzéseket örökölhetjük is a szüleinktől felmenőinktől. Így még át sem kellett élnünk a traumát, mégis hordozzuk őket és dolgunk van velük. Erről bővebben ebben a cikkemben olvashatsz)

Ezek az érzések sajnos végigkísérik az egész életünket, és minden helyzetben és szituációban ezeket az alaptraumákat éljük át újra és újra.

Théta Healing technikák

 

Hogyan tudom felszabadítani magam az önszabotázs alól?

 

Itt az a probléma, ha a fenti okokat nem ismerjük fel és nem oldjuk fel őket, nem tudunk sikerrel változtatni. Amikor fel tudjuk ismerni őket, onnantól fogva fel tudjuk oldani ezt az önszabotáló mintát, és onnantól fogva ki tudjuk alakítani a minket támogató, számunkra pozitív, új tudatalatti mintát.

Én ezt már tinédzser koromban felfedeztem, rájöttem, hogy vannak negatív minták, amitől valaki boldogtalan és stresszes lesz, és vannak pozitív minták, melyektől sikeres, boldog és egészséges. Azonban nem tudtam ezeket megoldani, feloldani.

Nagyon hosszú kutatómunka és keresés hatására, számos önfejlesztő technika elvégzése után jött szembe velem két olyan technika, ami meghozta számomra a megoldást. Több, mint húszféle technikát megismertem, elsajátítottam, de emellett a kettő mellett a mai napig kitartok és használom is őket napi szinten saját magamon – és az ügyfeleimen végzett munkám során is. Mert beváltak, mert működnek. Nekem és a hozzám fordulóknak is. De mindig elmondom, hogy az én megoldásom nem biztos, hogy a te megoldásod is. Lehet, hogy ez neked nem lesz jó, mert túl sok, túl őszinte, még nem vagy rá kész, stb.

Én azt vallom, hogy mindenkinek saját magának kell megtalálnia, hogy mi a jó neki. Ebben is, ahogy minden másban is. Biztos kíváncsi vagy, hogy nekem mi a két bevált technikám.

Nem titkos, megosztom szívesen, hátha neked is beválik: nekem a Theta Healing és a Life Coaching technika azok, melyekkel elindultam az utamon, és ezekkel az önszabotáló mintákat is, mint például a „nem vagyok elég jó, nem vagyok szerethető, nekem semmi nem sikerül” át tudod írni. Azóta már a saját technikámat is kialakítottam és alkalmazom egyre nagyobb sikerrel.

Mindazokat a forgatókönyveket, amelyeket fel lehet fedezni és robotpilóta-szerűen játszódnak le benned nap nap után (úgy, hogy észre sem veszed), meg lehet változtatni és ez a lényeg. Mert amikor ez megvan ( a forgatókönyved) és meg tudod változtatni, akkor tudod átírni az önszabotáló mintáidat, a téged segítő, támogató mintákká.

Ekkor történik meg a csoda, és új életet, új sorsot engedsz meg magadnak a régi minták és öröklött utak folyamatos ismétlődése helyett. Felszabadítod magad. Remélhetőleg véglegesen (hacsak nem térsz vissza  a régi berögződésekhez és mintákhoz megszokásból).

Ha ez a téma jobban érdekel (öröklött minták, tudatalatti) erről ebben a cikkemben olvashatsz bővebben.

 

Miért teszed ezt magaddal?

A kérdés az, és biztos most megfordult a te fejedben is az, hogy miért tesszük ezt magunkkal?

Önmagunk akadályozásának a háttérben nagyon sokszor valamilyen fájdalmas élmény áll, vagy valamilyen trauma, törés. Ez lehet egy szerettünk elvesztése, egy fájdalmas szakítás, egy párkapcsolati kudarc vagy valamilyen sikertelenség.

Ezek a negatív élmények gondolati és érzés szinten belénk ivódnak, és nagyon sokszor különböző félelmeket ültethetnek el bennünk. Ha már egyszer átéltük ezt az élményt, akkor felmerülhet a gondolat benned, hogy „lehet hogy velem van a baj” és ezért folyamatosan ezeket az élményeket generálod újra.

Ez pedig táptalaja lehet az alacsony önértékelésnek, az önbizalomhiánynak, az önszeretet alacsony szintjének és annak, hogyha sikertelen és boldogtalan életet élsz. Fontos tudnod, hogy tanulmányok alapján, életed sikeressége és boldogsága valójában az önbizalmad, önszereteted és önértékelésed mértékétől függ. Ugyanis nem az a fontos, hogy most hol tartasz és mit értél el, hanem az, hogyan érzed magad és mit gondolsz magadról!

Bármikor kihozhatod magadból a legjobbat, ha úgy döntesz.

Azonban ezek az alacsony értékek: akár az önbizalomhiány vagy az önszeretet hiánya sajnos megakadályozzák azt, hogy szeresd magad és kihozd magadból a legjobb éned. Ezért is ez a mottóm: „Hozd ki magadból a legjobb éned!”

 

Mik azok a pótcselekvések és miért csinálod?

Ha körbenézel, a társadalmunk jelentős részének van önbizalom problémája. Egyes pszichológusok szerint a társadalom egésze szenved ettől, csak mindenki más szinten. Ha például önbizalomhiánnyal küzdesz, biztos, hogy van valamilyen pótcselekvés, amit csinálsz, hogy elfedd a problémát. Ez egészen a stresszevéstől az impulzív vásárláson át a drog- és alkoholfogyasztásig bármilyen túlzásba elmehet. Millió módja és lehetősége van annak, hogy szabotáljuk saját magunkat.

A leggyakoribb pótcselekvések, melyekkel egyben szabotáljuk is magunkat Dr. Ellen Hendriksen amerikai klinikai pszichológus szerint az a halogatás, a konfliktusok kerülése, de ide tartozik a stresszevés, az alkohol- és drogfogyasztás. Ezek nagyon alattomos szokások vagy következmények, mert napról-napra észrevétlenül csúsznak be az életünkbe.

Sajnos, csak amikor már nagyon nagy a baj, akkor kezdjük csak el felfedezni, hogy is alakult ki ez a probléma. A stresszevés sem úgy alakul ki, hogy rögtön egy hatalmas mennyiséget eszünk, hanem mindig egy picivel többet, egyre többször és a végén már minden alkalommal az evésbe menekülünk, és kialakul egy nagy súlyfelesleg.

 

Az önszabotázs megoldása, feloldása:

A legfontosabb kulcsfogalmak, amit itt kihangsúlyoznék, és érdemes figyelned ebben a témában, mert szorosan kapcsolódnak az önszabotázshoz szerintem: ítélkezés magunk felett, halogatás, illetve a kifogások keresése.

Ez a három sarkalatos fogalom, ami a szabotázst körbeöleli és puha takaróként megvédi attól, hogy felfedezd, hogy dolgod van vele.

Hogyan tudod megoldani ezeket?

Ha a korábban említett érzelmi és gondolati mintáinkat felülvizsgáljuk és megoldjuk őket. Ezt látom és tapasztalom leggyorsabb és legeredményesebb útnak. Minden más csak pótcselekvés és figyelemelterelés.

 

Egy jellemző példát hadd osszak meg veled: ha valakinek van olyan élménye gyerekkorából, hogy ő nem elég jó, akkor lehet, hogy a baráti, családi és munkatársi kapcsolataiban folyamatosan konfliktusokat generál. (Úgy, hogy észre sem veszi. Egyébként, ezt úgy hívjuk: tudattalanul). Ezzel folyamatosan ezt a gyerekkori hitét erősíti, mert a konfliktusból az elutasítás érzés és a “nem vagyok elég jó” érzés generálódik. Ezzel lényegében megerősíti az alapérzését, az alaptraumáját. Azt a pszichológusok is kimutatták, hogy szinte minden esetben maga a traumát átélt személy generálja újra a traumát a környezete segítségével. (Tudattalanul.)

Abban tudsz segíteni a környezeted tagjainak, hogy tudatos vagy és ezt észreveszed. Egyrészt tudatosítod, hogy ez egy játszma, másrészt nem veszel részt a játszmában. Harmadrészt felkutatod a saját traumáidat és megoldod őket. Így ahelyett, hogy belevonnád a játszmába a környezeted tagjait, valóban a pillanatban tudsz létezni játszmák nélkül, őszintén, tisztán.

Az önszabotázs egy alattomos dolog, nagyon nehéz felismerni, de ha már észleltük a problémát, akkor a megoldás már csak egy karnyújtásnyira van. Nagyon fontos, hogy legyen pozitív a hozzáállásod, legyen benned meg az, hogy szeretnéd feldolgozni és megoldani a problémát. Szeretnéd felkutatni azokat a gondolatokat és érzéseket, amelyek az önszabotázshoz kapcsolódnak. Legyen meg a döntés és a szándék,  hogy szeretnél végre túllépni az önszabotázson.

 

Tudatosnak kell lenned,

oda kell figyelned a szavaidra, gondolataidra, a cselekedeteidre. Sokszor-sokszor gyakorolni kell, mert ezek a minták sajnos beleivódtak az eddigi életedbe és tudat alatt pörgeted ezeket a programokat. Jó hír, hogy mindig lehet változtatni.

5 jel, hogy life coachinggal érdemes foglalkoznod
Kép forrása: Iris Bridge

 

Szabadítsd fel magad az önszabotázs alól 8+1 lépésben!

 

Szabadítsd fel magad!

Pontosan tudom, hogy milyen helyzetben vagy, és mennyire nehéz.

Ez napi szintű munka és nem megy egyik percről a másikra, és egyik napról a másikra sem.

Először is fel kell térképezned, hogy milyen önszabotáló mechanizmusaid és mintáid vannak. Ezek után lépésről-lépésre érdemes ezeket feldolgozni.

Ahogy már korábban is írtam, én a Theta Healing és Life Coaching technikákkal teszem ezt a saját életemben és segítem az ügyfeleimet is saját folyamataikban is sikeresen. Következetesség, szorgalom, kitartás, munka – és a felszabadulás elkerülhetetlen, a siker adott.

 

Szabadítsd fel magad! Mert a saját magaddal vívott harcnál sokkal gyümölcsözőbb és sikeresebb, ha azt az energiát, amit önmagad szabotálására fordítottál eddig, a vágyott céljaid elérésére tudod fordítani.

 

Hogyan tudod elkezdeni önmagad felszabadítását?

  1. Próbálj meg leszokni az önmagad feletti ítélkezésről, és arról hogy negatívakat gondolsz magadról és elítéled magad. Ez az első, fontos lépés.
  2. Próbálj meg pozitívan hozzáállni saját magadhoz. Ha már megint elaludtál vagy már megint késtél, akkor ne kezdd el szidni magad, hanem legyél megértő és együttműködő. Próbáld átgondolni, hogy mit tudsz tenni annak érdekében, hogy legközelebb ne aludj el, ne késs el.
  3. Koncentrálj a jó tulajdonságaidra. Ha úgy érzed, hogy nincsenek jó tulajdonságaid, akkor ez egy remek alkalom arra, hogy elkezdj foglalkozni az önismerettel és az önfejlesztéssel. Beleásd magad önmagad jobb megismerésébe. …mert neked is vannak jó tulajdonságaid.

Erre kiváló technika a Theta Healing és a Life Coaching, ajánlom figyelmedbe őket.

  1. Fogadd el azt, hogy akaratod ellenére mindig fogsz hibázni és tévedni, mert ezek az út részei. Próbáld meg őket elfogadni és feldolgozni, mert ez az élet egyik velejárója.
  2. Kezdj el önfejlesztéssel foglalkozni ha valóban szeretnéd elérni a céljaidat. A múlt régi mintáinak a feldolgozása nélkül nem tudod a jelenedet és a jövődet építeni. Engedd el a múltat és építsd fel a szebb jövőt .
  3. Ne engedd, hogy a múltban átélt veszteségek és sérülések befolyásolják a jelenedet és a jövődet, illetve a magadról alkotott képedet. Építsd fel azt az életedet és hozd ki magadból azt az éned, ami a legjobb és amit megérdemelsz.
  4. Hidd el, hogy képes vagy megbirkózni a problémával! Ha úgy érzed, hogy túl nagy a falat, kérj segítséget akár, coach, akár mentor képében, iratkozz be egy tanfolyamra, kezdj el hasonló cikkeket, videókat nézni. Iratkozz be az online tréningemre pld. az anyasebre, ahol elkezdjük ezt megoldani.

Ha úgy érzed, most még csak bolyongsz, csatlakozz hozzánk a Találd meg az életcélod online tréningre. 
Eljött az idő az anyasebed gyógyítására?  Akkor kattints ide a részletekért, hogyan tudjuk együtt megoldani ezt a problémát.

  1. Építsd újra az önbizalmadat, az önértékelésedet és az önszeretetedet lépésről-lépésre, napról-napra, apró pici lépésekkel előre.

Ebben is szívesen segítek Neked az Élj úgy ahogy igazán szeretnél – ingyenes gyorstalpalóval!

  1. Kezdd el még ma, ne halogasd, ne szaboltád magad! Légy erős és bátor, és ha bármilyen kérdésed van és segítségre szorulsz, akkor csatlakozz a fb csoportunkhoz. Vagy gyere el élő vagy online tréningjeimre, ahol támogató közösséghez kapcsolódhatsz. A programokat itt találod.

 

Sok sikert, drukkolok!

 

Nézd meg a további anyagaimat is önszabotázs témában itt, valamint a videómat.

 

Iratkozz fel díjmentes további értékes információkat tartalmazó anyagaimra itt.

 

> >Érdekelnek az örökölt családi minták? 

Szerezd be a minitréningem és kezdd el a fejlődést!

***

 

Ha hasznos lenne a cikk egy ismerősödnek, kérlek küldd el neki.

 

***

 

 

 

Ha tetszett, akkor oszd meg a közösségi oldalakon!