Párkapcsolati problémák kezelése – avagy hogyan tegyél azért, ami igazán fontos

“Ez a szerelem, tudja? Amikor kitartunk egy örökösen változó ember mellett, egy örökösen változó kapcsolatban és egy örökösen változó világban, addig, amíg hazugság nélkül azt tudjuk mondani a másiknak: szeretlek.”

/Balogh Boglárka/

 

 

A párkapcsolati probléma mindenki számára mást jelent, hiszen minden kapcsolat más. Ebből adódóan nem is éri meg összehasonlítani ezeket. A legtöbb eset egyéninek tűnik. Ennek ellenére akadnak olyan gondok, amik a kulturális és a társadalmi hatásoknak köszönhetően a legtöbb embernél megjelennek.

Fontos leszögezni, hogy a párkapcsolati problémák nem jelentik a kapcsolat végét, csupán egy akadályt, amit közösen kell megoldani. Természetesen ezek a dolgok nem kellemesek, de szem előtt kell tartani, hogy megoldásukkal idővel erősebben és tapasztaltabban jöttök ki. Mindehhez megfelelő kommunikációra, megértésre, illetve türelemre van szükség. A probléma kovácsoljon össze titeket, hiszen nem te állsz szemben a pároddal, hanem neked és a párodnak közösen kell megoldanotok a felmerülő helyzetet.

Mik a leggyakoribb problémák?

A Massachusettsi Egyetemen végeztek egy pszichológiai kísérletet, ahol arra keresték a választ, mik a leggyakoribb okai egy párkapcsolat megromlásának.  Az egyik ilyen tényező az, ha túlságosan biztosra veszed, hogy a párod mindig jelen lesz. Ez a legtöbb esetben a valakire való támaszkodási vágyból fakad és idővel akár függéssé is átalakulhat.

 

Vannak olyan helyzetek, ahol a kapcsolat elején jelen lévő minimális bizalmatlanság nem tűnik el, és helyette kóros féltékenységbe csap át. Ilyenkor a másik fél a kommunikáció helyett elkezd túlteljesíteni, mindent megtesz a párja bizalmának visszaszerzéséért. Ez idővel ahhoz vezet, hogy a fontos döntéseket a másik fél fogja meghozni.

 

Az egyik leggyakoribb kommunikációs hiba egy párkapcsolatban, amikor valaki a passzív agresszió módszerét használja fel. Csak azért, mert valamiért nem tudja, esetleg nem meri felhozni a témát. Az ilyen viselkedés idővel aztán valódi veszekedéssé fajul majd el.

 

Fontos az is, hogy semmilyen körülmények között ne add fel a személyiségedet, hiszen egy boldog párkapcsolatban mindkét fél meg tudja találni magát és nem csak az egymáshoz való viszonyukban határozhatóak meg. Sok esetben nagyon könnyű másoknak panaszkodni a párodról, ami néha-néha teljesen rendben van, de hosszú távon nem kifizetődő.

Ezek a kisebb sértések idővel aztán egy nagy problémává állnak össze. A bizalmatlanság nem csupán a párod felé, hanem a kapcsolatod felé is megnyilvánulhat.

Legtöbbször az ilyen mértékű bizalmatlanság valójában a saját alacsony önbecsülésedből fakad, ami idővel komoly gondot okozhat az emberekkel való viszonyaidban. A reménytelenség és a feladás könnyen beférkőzhet, főleg azokban az esetekben, amikor valamilyen probléma nem a kapcsolatot érinti. Ilyenkor úgy érezheted, egyedül maradtál, és a társad nem képes megérteni, hogy min mész keresztül.

Milyen helyzetben jelennek meg a párkapcsolati problémák?

Különböző tanulmányok nélkül is tudjuk, leginkább a saját tapasztalatból, illetve a közvetlen környezetünket megfigyelve, hogy a problémák legjellemzőbben a hibás kommunikációból adódnak. Kiindulási alap lehet még az önismeret és az emberismeret hiánya is.

Abban az esetben, ha nem vagy eléggé tisztában saját magaddal vagy a pároddal, az a vágyak és a célok tekintetében zavaró tényező lehet. Ezáltal a kapcsolat nem tart semerre. Nagyon sok nő számol be arról, hogy a párja nem tudja rendesen kifejezni az érzelmeit, míg mások pontosan ennek ellenkezőjéről mesélnek: a férfi a túlzott érzékenységével megfojtja őket.

 

 

Az ilyen személyiségbeli különbségek mellett konkrét élethelyzetek is bőven okozhatnak problémát. Ilyen szituáció lehet a hosszú együttlét, hiszen az évek alatt könnyen rá lehet unni a másikra, ezáltal elveszíted az érdeklődésedet a párodban.

Ennek a problémának a megoldókulcsa a folyamatos megújulásban van. Így az állandó, új impulzusoknak hála fennmaradhat az újdonság érzete. Azonban arról sem szabad megfeledkezni, hogy a változásokban is lehet veszély, mivel ilyen helyzetben a megszokott rutin felborul, egy új környezet elé néztek.

 

A gyermekvállalás, az új munkahely vagy a költözés mind-mind stresszfaktor lehet. A megfelelési kényszer és a felmerülő kihívások lebéníthatnak téged, ezért a legegyszerűbb, ha kalandként fogod fel a környezetet.

Ott vannak még továbbá azok a sajnálatos események, mint a komolyabb betegség, a szülők halála és az életközi válságok is. Ezek olyan dolgok, amikre nem lehet felkészülni, mégis előbb vagy utóbb mindenkit érintenek majd. Nem tudsz mást tenni, mint megértéssel, türelemmel viszonyulni a másik, illetve önmagad felé. Nem cselekedni mást, mint segítséget nyújtani vagy segítséget kérni.

Tippek a párkapcsolati problémák megoldására

  1. A kialakult probléma megoldásakor fontos megbeszélnetek, hogy tényleg mindketten dolgozni akartok a kapcsolaton. Ezt nagyon célszerű leszögezni az elején. Így mind te, mind pedig a párod meghoztátok az ezzel kapcsolatos döntést, és ezáltal nem egy egyirányú kommunikációról van szó.
  2. Ha ezen már túl vagytok, néhány esemény és hozzáállásbeli változás remek kiindulópont lehet. Szervezzetek randikat és programokat. Ezek segítségével új és közös emlékeket szereztek, ráadásul visszakaphatjátok az elvesztett intimitást. Ezek az együtt töltött programok képesek összekovácsolni titeket, hiszen különböző, eddig ismeretlen szituációkat éltek át.
  3. A közös időtöltés természetesen fontos, de ne feledkezz meg arról sem, hogy nem csak a kapcsolaton belül, de azon kívül is fel kell töltődnöd. Engedd meg magadnak és a párodnak is a külön töltött időt, mivel így nem fog kialakulni az egymástól való függés. A barátaiddal történteket aztán elmesélheted neki, ezzel is növelve a köztetek lévő kommunikáció mértékét.
  4. Mindeközben tartsátok szem előtt a kompromisszumkészséget, ugyanis ez a türelem és a kitartás mellett az egyik legfontosabb dolog.
  5. Próbálj meg akár napi szinten kedveskedni a partnerednek valamivel. Nem kell feleslegesen költségekbe verned magad, elég, ha egy-két szívből jövő szóval bókolsz neki. Ezek segítségével ismét megerősítheted a bizalmat, hiszen biztosíthatod, hogy még mindig tetszik neked.
  6. Ugyanebben a helyzetben támadás helyett fogadd el őszintén a párodtól kapott dicséreteket. Semmilyen körülmények között se mérd magad más emberekhez. A kapcsolatotokat se hasonlítsd másokéhoz, mert ezzel csak újabb felesleges vitát robbanthatsz ki. Helyette találd meg az értéket, az egyediséget és ezeket helyezd piedesztálra.

A jó kapcsolat alapja a megfelelő kommunikáció

A rossz fajta kommunikáció vagy éppen annak teljes hiánya egy kisebb problémát is képes naggyá gerjeszteni. A megfelelő és elegendő társalgás eredményes problémamegoldó lehet.

Éppen ezért nem szabad elbagatellizálni a beszélgetések jelentőséget, hiszen képesek kialakítani a kötődést és az intimitást. A boldog párkapcsolat nem feltételezi a gondok hiányát, épp ellenkezőleg. Elfogadja és tudatosítja azokat, viszont arra törekszik, hogy közösen megoldja őket.

Ebből kifolyólag a legkifizetődőbb, ha a komoly beszélgetéseket nem idegesen, veszekedve folytatod le. Ha ez a helyzet áll fenn, inkább várj, míg megnyugszol. Így sokkal tisztábban leszel képes kommunikálni, bántson bármi. Ne csak a nagyobb dolgokkal foglalkozz, helyette igyekezz mindent megbeszélni, még akkor is, ha úgy érzed, semmiségről van szó.

 

Ne emlegesd fel feleslegesen a múltat, főleg akkor ne, ha azokat már egyszer megbeszéltétek és lezártátok. Ha úgy érzed, valamiért nem tudod elengedni a téged ért sérelmeket, folyamatosan felemlegeted a régen történteket, minden bizonnyal valami negatív blokk vagy hitrendszer gátol téged a megbocsátásban.

Ilyenkor “ásási technika” segítségével érdemes ezeken dolgozni. Nem szégyen szakember segítségét igénybe venni. Bátran ajánlom a Theta Healing alaptanfolyamot, ahol megtanulhatod az említett módszert, így végre leszámolhatsz a téged gátló negatív tényezőkkel.

 

Egy komoly párkapcsolatot fenntartani nem egyszerű dolog, hiszen folyamatos egyéni és közös munkát igényel. Annak ellenére, hogy minden kapcsolat egyedi, a társadalmi és az öröklött hitrendszereink miatt általánosságban ugyanazok vagy nagyon hasonló problémák alakulhatnak ki. Az újonnan fellépő stresszfaktorok, mint például egy nagyszabású, váratlan helyzet, a gyermekáldás, a költözés vagy a munkahely megváltozása kihívás elé állíthatja a kapcsolatot.

 

Ugyanez vonatkozik arra is, ha a közös együttélés régóta tart, így kiveszik belőle az érdekesség és unalmassá válik. Az ilyen problémák azonban nem okozhatják a kapcsolat végét, csak akkor, ha te magad engeded.

Abban az esetben, ha közösen próbáljátok megoldani a felmerülő gondokat, kommunikálsz a pároddal és hajlandó vagy kompromisszumot kötni, a párkapcsolatban fellépő problémák csak megerősítenek titeket.

Fontos, hogy tudj felelősséget vállalni és bocsánatot kérni, bátran ismerd el, ha hibáztál. Ne feledkezz meg arról sem, hogy ügyes kommunikációval nem csak az adott helyzetet oldhatjátok meg, hanem az életet is könnyebbé tehetitek.

 

Ha szeretnél tenni a párkapcsolatodért, boldogan és kiegyensúlyozottan élni – sőt, további önismeretre szert tenni, gyere el május 17-19-én a Theta Healing tanfolyamra.

 

Ha további személyiségfejlesztő tréningek is érdekelnek, itt találod őket:

Élő tréningek

Nagy tanfolyamok (2-3 nap)

Online tréningek

Itt találod az Eseménynaptárat

 

Fejleszd önmagad, érd el a boldog, kiteljesedett életet!

 

Sok szeretettel,

Kolozsi Mariann

Ha tetszett, akkor oszd meg a közösségi oldalakon!