Relaxáció és meditáció a mindennapi stresszoldásért

 

“A testtel való összekapcsolódás minden relaxációs és meditációs gyakorlat alapja. Minél több időt töltünk a testi érzeteinkkel, annál nyugodtabbak és összeszedettebbek leszünk, és a magunk elfogadása is nagyban megerősödik.”

                                                                                                                       Basa Ágnes

Mi az a relaxáció?


A relaxáció egy pszichológiai érzelmi állapot, amikor is az adott személy megszabadul minden fizikai és lelki feszültségtől.

Ennek a feszültségnek a legfőbb oka valamilyen negatív érzelemben (harag, düh, félelem, szorongás, stb) rejlik.

Ha valaki elérte a relaxációs állapotot, azaz teljesen kikapcsolt, azt az agy frontális lebenye egyfajta könnyű drogként képes értelmezni. Ilyenkor a frontális kérgen keresztül hátsó cortex impulzusokat küld, az pedig nyugtató hatással van az egész szervezetreEbben a helyzetben az agy béta hullám helyett alfa hullámba kerül, kisimulnak az izmok és az idegek.

Teljesen mindegy, mivel éred el ezt az állapotot, a hatása pozitív, hiszen a pihenés javítja a szervezet stresszel szembeni ellenállását. A feszültség ezzel szemben azonnal aktiválja a szimpatikus idegrendszert, ami feléleszti az őskorból származó “menekülj vagy küzdj” reakciót. Mivel a hosszú távú és nagy mennyiségű stressznek komoly egészségkárosító hatása van, oda kell figyelni a nyugalmi állapot meglétére.

A relaxációnak nem kell passzív pihenésnek lenni, hiszen zenehallgatáskor, alkotási folyamatokkor, sportoláskor is elérhető. A lényeg, hogy egy számodra kedves tevékenység legyen, amivel le tudod foglalni saját magad. Az alfa állapot mellesleg kreatívabbnak számít a bétánál, ezért ilyenkor javulhat a teljesítményed. Éppen ezért a relaxáció nem csak a stressz legyőzésére jó, de gyakoribbá válhat a kreativitás az életedben.

 

Mi történik stresszes állapotban?

A stresszel kapcsolatos folyamatokat egy magyar származású kutató, Selye János fedezte fel. Megállapította, hogy a stressz egy reakció, ami az evolúcióval folyamatosan továbböröklődik. Mára egy komoly problémává nőtte ki magát, azonban ez nem mindig volt így. Az őskorban a stressz pozitívnak számított, mivel biztosította a túlélést.

Csak akkor jelentkezett, ha az ősemberek valamilyen veszélyt tapasztaltak meg a környezetükben. Ilyenkor létrejön egy biológiai válasz a szervezetben. Az agyban kezdődik, majd a megfelelő hormonok megjelenésével láncreakcióként végigfut az egész szervezeten. Így alakul ki a “menekülj vagy küzdj” állapot, megnövekszik a vérnyomás, gyorsul a pulzus és az ember könnyebben tudja kezelni az őt veszélyeztető fizikai tényezőket.

Ugyanez a reakció játszódik le bennünk, amikor idegesek leszünk egy állásinterjú, egy randi vagy egy munkahelyi meeting miatt. Azonban ilyen modern élethelyzetekben nincs szükség az említett biológiai reakciókra, mert nem forog veszélyben a túlélésünk. Biológiánk még nem tudott alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez és a két szituációt ugyanolyan szinten kezeli.

Éppen ezért meg kell tanulni kezelni a saját működésünket, hiszen ha nem használjuk fel a stressz által kiváltott “menekülj vagy küzdj” állapotból az egyiket, az különböző traumákhoz fog vezetni. Ellenkező esetben sajnos a stressz óhatatlanul maga alá fog gyűrni, sőt lehet, hogy ez már megtörtént a te életedben is.

Hogyan tanulj meg relaxálni, meditálni?

Manapság az emberek nagy része sajnos már nem tud relaxálni, hiszen az elméjük állandóan zakatol. Biztos te is megtapasztaltad már, hogy bármennyire próbálsz kikapcsolni, a jelenben lenni, nem vagy képes rá, mert állandóan a munkahelyeddel, magánéleteddel kapcsolatos gondolatok járnak a fejedben. Ez egyfajta civilizációs állapotnak tekinthető, de nem kell elkeseredned, Ez a helyzet néhány relaxációs gyakorlattal legyőzhető (kattints a linkre a videóhoz).

 

Elsőként fejleszd az elméd elcsendesítését

Mivel a rohanó világban ez egy elég nehéz feladat, állandó és rendszeres gyakorlásra van szükség az elsajátítására. Még mielőtt belekezdenél, zárd ki a zavaró tényezőket. Némítsd le teljesen a telefont, kapcsold ki a számítógépet és ha szükségesnek érzed, zárd be a szoba ajtaját vagy szólj a veled egy fedél alatt élőknek, hogy most ne zavarjanak.

Ezt követően helyezkedj el egy számodra kényelmes testhelyzetben

Vedd sorra a testrészeidet, izomcsoportjaidat, majd tudatosan lazítsd el őket. Figyelj arra, nehogy véletlenül elaludj. Ez a látszat ellenére egy aktív gyakorlat, minden figyelmedre szükség van.

 

 

Következhet a legnehezebb feladat, az elme ellazítása

Ne várd magadtól, hogy azonnal sikerüljön, ezért kell kitartóan gyakorolnod. Kezdetben érdemes a légzésedre figyelni és számolni azt, így kevesebb eséllyel vándorolnak el a gondolataid valamerre.

Azzal, hogy kizárod a különböző problémákat, megtanulhatsz a jelenben lenni. Alkalmazhatod ezt a technikát bármikor: mosogatás közben, a villamoson utazva vagy éppen egy zsúfolt bevásárlóközpontban.

Hatékony technikák

  • Jóga – A jóga egy remek eszköz arra, hogy néhány mozdulatsor segítségével ellazítsd a testedet. A tudósok már kimutatták, hogy feszült fizikai állapotban sokkal nehezebben megy a relaxáció. A legkényesebb pontoknak a nyak, a gerinc, a tarkó és a törzsizmok számítanak, a jóga pedig épp ezeket képes nyugalmi állapotba helyezni. Ha már a tested kényelmi helyzetbe került, végre dolgozhatsz az elméd lecsendesítésén és a lelki ellazuláson is.
  • Önmagunk befolyásolása autogén tréninggel – Az autogén tréning (AT) az egyik legtöbbet kutatott relaxációs mód, ami H. Schultz nevéhez fűződik. Alkalmazása erősíti a testben lévő öngyógyító folyamatokat. A rendszeres gyakorlatvégzés során passzív önfegyelemmel és belső koncentrációval képes lehetsz létrehozni egy testi és lelki nyugalmi helyzetet. Ilyenkor egy alváshoz közeli állapotba kerülsz, ahol az öngyógyító folyamatok felerősödnek, az autonóm idegrendszer teljesen ellazul.
  • Progresszív relaxáció vagy izomlazítás (PMR) – Ennek a gyakorlatnak a lényege, hogy az izomlazítás révén megelőzhetőek és kezelhetőek legyenek a pszichoszomatikus és pszichés betegségek (vérnyomással kapcsolatos problémák, hát- fejfájás, pánikbetegség, depresszió, stb). A 20-30 perces átmozgatás alatt sorra veszed az egyes testrészeket, majd tudatosan megfeszíted az adott izomcsoportot, majd elengeded azt. A cél, hogy megtanuld megérezni, hogy a tested melyik területén alakul ki izomfeszülés.
  • Imaginációs eljárás – Az imagináció egy pszichológiailag vett vezetett meditációs technika. A mentális szimuláció alkalmazása során a képzeleted segítségével különböző érzéseket és képeket hozol létre az érzékszerveid igénybevétele nélkül. Szakember irányításával, strukturált módon adott képeket vagy szimbólumokat hívnak elő a probléma megoldásához. Ezeknek pozitív pszichológiai hatásuk van, mert a gondok tárgyiasulni tudnak, de a meditáció révén megtapasztalható még a relaxáció is.
  • Biofeedback módszer – Vannak a testben olyan folyamatok, élettani funkciók, amelyek szabályozhatóvá tehetők, de csak akkor, ha konkrét visszajelzést kapunk arról, hogy a feladatot a szervezet miként tudta teljesíteni. A biofeedback módszer alkalmazásakor kicsi érzékelőket helyeznek a testre, és így ezek működése egy monitoron figyelhető. Az alkalmazása során korrigálhatóak a test bizonyos működései, ami számos betegségre (alvási nehézség, magas vérnyomás, depresszió, szorongás, vizeletvesztés) pozitívan hat.

 

A relaxáció egy nagyon hatékony módszer, hiszen segítségével ellenállóbbá teszed magad a stresszel és a szorongással szemben. A meditációval ellentétben, amelyet csendes helyen végzünk, ide bármilyen számodra kedves tevékenység tartozhat,  legyen szó hobbiról, sportról vagy társasági eseményről, amely kikapcsol, relaxál, feltölt téged.

 

Ha Te is szeretnél hasonló tapasztalatokat átélni, helyrehozni az életed valamely területét, kíváncsi vagy még több esettanulmányra, sikertörténetre, akkor kövesd a cikkeimet,

és ha rögtön szeretnél a tettek mezejére lépni, akkor tarts velünk a következő alaptanfolyamon!


A Theta Healingbe bevezető minitréning és meditációs minitréning pedig itt érhető el: bit.ly/theta-bevezeto-minitrening

 

Szeretettel várlak! Itt az idő!

Kolozsi Mariann

 

***


Megköszönöm, ha megosztod ezt a posztot, hogy másokhoz is elérjen és segíthessen nekik, és ha elindított benned egy gondolatot, érzést, megírod kommentben.

 

Szeretnél videós/podcast (hang) beszámolót a képzésről?
Ha igen, írj kommentben egy IGEN-t.

 

Szép napot!

Kolozsi Mariann

 

***

Várlak szeretettel bármelyik következő eseményen!

Itt találod az eseménynaptárat. Katt ide és nézd meg milyen képzéseim lesznek mostanában:

Eseménynaptár

Szeretnéd kipróbálni, mielőtt megtanulod? Díjmentes Nyílt napunkon megteheted:

Nyílt Nap

A Life coaching tanfolyamon pedig elsajátíthatod, hogyan segíts másokon:

Life Coaching tanfolyam